Black Wallstreet in de Lage Landen

Nagenoeg onopgemerkt is de memorabele dag van 31 mei op 1 juni jl. aan menigeen voorbij gegaan. Het was op de dag af 96 jaar geleden, dat de grote raciale tragedie in de Amerikaanse geschiedenis plaatsvond. Het zo welvarende stadje in Tulsa Oklahoma, genaamd Little Africa of Black Wallstreet werd door de KKK en racistische witte Amerikanen letterlijk met de grond gelijk gemaakt. Nu 96 jaar later wordt de buurt nog steeds erkend als een van de meest welvarendste Afro-Amerikaanse wijken tot nu toe. Met honderden succesvolle zwarte bedrijven probeert de wijk de roem van weleer te evenaren.

Black Wallstreet werd in 1906 opgericht door de ondernemer O.W. Gurley. De Afro-Amerikanen vestigden zich in het noorden van het stadje Greenwood. In 1921 telde de stad ongeveer 11.000 inwoners en enkele honderden succesvolle bedrijven, allen in eigendom en geĆ«xploiteerd door Afro-Amerikanen. Greenwood bloeide en werd een symbool van eenheid, zwarte rijkdom en trots. Op zijn hoogtepunt stond er een business center van diverse supermarkten, nachtclubs, drogisterijen, kerken, begrafenisondernemingen, restaurants, banken en hotels. De gemeenschap was volledig zelfvoorzienend en werd de thuisbasis van vele zwarte ondernemers die multimiljonair waren. Met deze enorme succesvolle groei en vooruitgang nam ook de afgunst van witte Amerikanen toe. Veel van de bedrijven in Greenwood (hierna aangeduid als “Little Africa) waren welvarender dan die van de witte gemeenschap. Raciale en economische spanningen kwamen al snel aan de kook in de nacht van 31 mei op 1 juni 1921. Toen werd Black Wallstreet door de Ku-klux-Klan vanuit de lucht gebombardeerd en letterlijk met de grond gelijk gemaakt. De schade was enorm t.w. 3000 doden, de verwoesting van circa 600 gebouwen waaronder 21 kerken, 21 restaurants, 2 filmtheaters, een hospitaal, een bank, postbedrijf, bibliotheek en nog meer.

Black Wallstreet sprak immens tot de verbeelding. Het was de icoon voor economische stabiliteit en vooruitgang van Zwart America. Dit stadje kon het best beschreven worden als een mini Beverly Hills en sprak tot de verbeelding van zowel wit als zwart. 1 dollar ging 36 tot 100 keer rond in de gemeenschap alvorens buiten de gemeenschap zijn weg te vinden en dit duurde soms langer dan 1 jaar. Tegenwoordig blijft 1 dollar ongeveer 15 minuten in de Afro- Amerikaanse gemeenschap alvorens deze naar buiten gaat.

Een van de doelstellingen van AMEM is om de financieel-economische positie van Afro- Nederlanders te helpen bevorderen. In dit opzicht past het gedachtegoed van Black Wallstreet compleet in wat wij binnen AMEM nastreven. Een Black Wallstreet van de Lage Landen. Een utopie, een droom of een droom die realiseerbaar is. De grondgedachte die aan de basis heeft gelegen van het succes van Black Wallstreet is dat de Afro gemeenschap, in eerste instantie de zwarte entrepreneurs, met elkaar commitment zijn aangegaan om voor elkaar te zorgen en elkaar bij te staan with any means necessary. Volledig self-supporting te zijn en het hierdoor ontstane financieel gewin met en onder elkaar te delen. Een droom of werkelijkheid voor de Lage Landen. Wie weet? Maar als wij het niet proberen zullen wij nooit weten of wij deze fenomenale zwarte prestatie ook in de Lage Landen kunnen nadoen dan wel evenaren. It is up to us!